waarisdezetijgernu.reismee.nl

TME, De Trans Mongolië Express

Ik heb niet zo vaak moeite om een verhaal te starten, maar elk woord om deze treinreis te beschrijven zou een absolute understatement zijn, daarom begin ik maar gewoon met vertellen.

Op 10 mei 2011 om 8 uur s'avonds, vertrokken wij vanuit hotel tourist om aan de langste treinreis (op TSE na) ter wereld deel te nemen, ik vertrok met 4 andere Nederlanders, Wim en Debbie, en twee mannen die wij (Wim, Debbie en ik) de broers noemden. We kwamen om 9 uur aan op één van de stations van Moskou, had wat eerder kunnen wezen, maar de broers waren tijdelijk de tickets kwijt omdat de tickets uit hun reismapje waren gevallen en tussen de bagage terecht waren gekomen, de één vond het geloof ik allemaal wel best en de ander was aan het zoeken, maar onder het rustige uiterlijke voorkomen van de zoekende broer, vond waarschijnlijk stiekem toch wel een klein hartinfarctje plaats, maar gelukkig hadden ze de tickets op tijd gevonden. Stipt om 21:35 vertrok onze trein, het was een Chinese trein uit ongeveer de prehistorie, voor de marine lezers onder ons, het was een poolsterretje, met een Russische restauratierijtuig.

Ik bleek een hut te delen met Wim en Debbie, waarmee ik erg goed kon opschieten, Wim heeft flauwe, droge humor en aan het eind van de reis werden we door vermoeiheid meer strontvervelend denk ik, maar ik heb erg gelachen en je kan heel veel woordgrapjes over het Baikal meer bedenken. Onze Zweedse buurman, Stig genaamd (die wij Sven noemde), had geen hutgenoten, dus vanaf dag 1 hadden we hem uitgenodigd voor een spelletje kaart of een chit-chatje. Stig bleek een fantastische man te zijn, met een hart van goud, ik mocht ook graag ff bij hem kletsen over van alles en nog wat, tientallen gesprekken hebben wij samen gevoerd die gerust soms een paar uur duurde, en zelf een keertje een halve nacht toen we opbleven voor het Baikal meer. Ik heb dan ook niet veel geslapen in de trein, er waren zoveel interessante mensen, (uiteraard Wim en Debbie, waar ik het meest mee optrok.) Op één van de dagen (tijd is nogal relatief op de TME) liepen we naar de achterkant van de trein om foto's van het spoor te nemen, daar bleek een rookhok te zijn waar twee Nederlanders stonden, Tim en Serge genaamd, maar ze hadden net zo goed lik me kut en maak me de pis niet lauw kunnen heten, twee prachtige gasten die op bepaalde vlakken echt totaal anders dachten als ik, maar een paar blikken bier en een halve buidel shag later, zag ik op mijn telefoon dat we al 3 uur aan het lullen waren, schitterende verhalen over de val van de muur en allerlei protesten (extreem links) en de verschillende reizen die ze hadden ondernomen.

De trein stopte zo ongeveer 3x per dag 20 minuten om kolen te laden, voor iets dat door moest gaan voor een cv ketel, eventuele op of afstappers en dan kon je natuurlijk je boodschappies doen bij de baboeshka's, moedertjes van Rusland, als er mannen waren dan verkochten die vis, de baboeshka's verkochten van alles, bier, noodles, chips en ga zo maar door, maar het leukste wat ze verkochten waren de zelfgemaakte lekkernijen, van koekies tot broodjes tot gebakken kip, ik denk dat de smaakpolitie er niet vrolijk word, maar leuk is het wel. Het mooiste van deze reis vind ik dat je met bepaalde mensen vanaf nu, altijd verbonden zult zijn, al kom je elkaar over 15 jaar een keertje ergens tegen, trek een blik bier open en je zult weer in de trein zitten.

Ik ben vanmorgen (15 mei) om half 7 uitgestapt in Ulaan Baatar en zou nu eigenlijk is een keertje mijn slaap moeten in halen, maar ik heb straks alweer afgesproken met Tilda (een Zweeds meisje) om de stad ff in te gaan en een tourtje van een paar dagen te boeken, zij blijft maar 4 dagen in Mongolië, dus dan ga ik later wel naar de Gobi woestijn. Met Stig ben ik dikke mik, hij is sinds hij gepensioneerd is telkens een tijdje onderweg en dan weer ff in Zweden, hij heeft veel vrienden in verschillende landen en in November gaat hij naar Cambodja, hij heeft gevraagd of ik het leuk vind daar dan wat weekies samen te reizen, dan gaan we met een tuk tuk van iemand die hij kent het land in en langs mensen die hij helpt, dat word fantastisch natuurlijk, om zo het echte Cambodja te leren kennen met de lokalen, en waarschijnlijk gaan we ook een 1 of andere rivier afvaren en misschien nog wat Thailand, waar hij uiteraard ook weer een zootje vrienden heeft zitten.

Net zoals ik het verhaaltje gestart ben, kan ik ook geen mooie afsluiter voor de reis bedenken, omdat het gewoon onmogelijk is, maar ik kan het ook niet blanco laten natuurlijk. De TME, dwars door Rusland, het grootste land ter wereld, waar je duizenden kilometers achter elkaar op dezelfde trein zit, waar van alles door elkaar loopt, culturen, reizigers, touristen, tijd en vrije geesten, waar je jezelf door de tijdslijnen heen lacht, totdat tijd maar een rare uitvinding van de mens is, waar je mensen maar vooral jezelf leert kennen, waar je je realiseert dat de natuur zo ongelovelijk mooi kan wezen als de mens er maar van afblijft, en tenslotte is de TME een reis die niet voor iedereen geschikt is, maar als je hem hebt gedaan, ben ik ervan overtuigd dat je voor altijd, ongeacht je gemoedstoestand en waar je dan ook mocht wezen, je even je ogen kan sluiten en je dan weer eventjes meerijdt.

Gelukkig mag ik straks nog een stukkie naar Datong.

Reacties

Reacties

mitchels

heey man

ik geniet echt van je verhalen!!
hierna misschien een carriere als schrijver??

groetjes

Joke

Hallo schat, wat heerlijk om weer een verhaal van je te lezen en dat je leuke mensen hebt ontmoet. En leuk als je met Stig naar cambodja gaat.Fijn voor je hoor dat het zo goed gaat.dikke KUZZZ van je moeder XXX

Pa

Hallo tijger,zojuist je laatste reportage gelezen hartstikke leuk er schuilt een aardige schrijver in je.Heel leuk dat je zoveel verschillende mensen ontmoet geniet ervan,Pa

Daphne

Hey Ricky,

Wat een verhaal weer!! Echt goed geschreven..
Fijn om te lezen dat alles zo lekker gaat!! En wat zal jij na je reis een ontzettende grote ervaring rijker zijn zeg!! Geniet lekker en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!!
X Daf

Larissa

He ricky!!

wat een leuk verhaal weer,en wat fijn om te horen dat het goed met je gaat!
Leuk dat je veel mensen hebt leren kennen,en het leuke is dat er nog veel meer mensen bijkomen :-)
Veel plezier xxx

Ria Prins

Hoi Ricky, weer genoten van je verhaal, en je indrukken echt geweldig.
Fijn voor je dat je zo leuke contacten heb, met een aantal reis genoten, is alleen maar goed.
En ja wat is de wereld mooi he, ik had zelf wel eens met reizen, zit ik op een andere planeet of zo.
En Cambodia aan doen echt doen hoor zo weer een andere wereld.
Ankor watt, tempels moet je gezien hebben.
Jongen heel veel reis plezier geniet echt van alles.
En tot schrijven maar weer.
xxxxxxxxxxxxJe Tante.

Ton je reisbegeleider in bange tijden

Rick, VERBREED JE LEVEN !!!!
WANT VERLENGEN KUN JE HET NIET.

Dit las ik laatst op een blog:

Ik reis per week ongeveer 2 keer heen en weer met de trein. Enkele reis duurt ongeveer anderhalf tot 2 uur. Wat ik vaak doe is muziek luisteren, een boek lezen, gamen op mobiel of op internet zitten, van die laatste 2 krijg ik helaas snel hoofdpijn. (Over dat hoofdpijn hoef ik geen uitleg, dus laat dat :P) En muziek luisteren, tja dat verveelt wel na een tijdje. Weet iemand nog iets leuks om te doen in de trein, zonder dat anderen er te veel last van hebben?

En dat voor 2 uurtjes treinen, lang leve de lol in holland.

Veel plezier en tot schrijfs. Ton

Wim en Debbie

Ricky! Heb je het naar je zin in je tent? Wij reden gister vanaf de Boedistische tempel terug naar onze gertent, en toen opeens zagen we jou staan! We hebben nog geroepen vanuit het busje, maar waarschijnlijk heb je niets gehoord, je was druk bezig met foto's maken :). We zagen trouwens aan je foto-houding dat jij het was, heel grappig.
Een leuk verhaal wat je geschreven hebt, we hebben erg gelachen! Have fun nog in het mooie Mongolië...!

Groetjes van je mede-TME-reizigers

Ria

Ricky, wat een verhaal zeg zo leuk om te lezen geweldig.
Wat maak je veel mee zeg wat gaaf.
En alle mensen die je ontmoet super.
Kan alleen maar zeggen genieten.
Dikke knuffs Ria xxx

Wendermaaraan

Hey Ricky!!!

Wow, wat sta ik hier eigenlijk van te kijken. Zo denk je iemand een beetje te kennen, maar als ik dit zo lees allemaal valt dat positief tegen haha. Je schrijft erg leuk :-) Ik zei al tegen Larissa dat je het maar moet kunnen, dat reizen. Het lijkt me spannend maar toch ook eng, en jij doet het gewoon ff*. Wat jij meemaakt, ziet en voelt is iets wat ik de rest van mijn stabiele en voorspelbare leven zal missen. Ik zal het ongetwijfeld op een andere manier meemaken, maar ik ben toch stiekem wel een beetje jaloers hahaha.

Je wordt er absoluut niet slechter van, en ik hoop dat je nog veel meer leuke en interessante mensen ontmoet om mee te reizen en natuurlijk te lachen. Ik kijk uit naar je volgend reisverhaal in waarschijnlijk Mongolië!

Take care and have fun!

Kus Wendy

Joke

Hallo jongen, niet alleen je verhalen zijn geweldig maar ook de foto,s zijn goed,en erg leuk dat we er gezichten bij kunnen plaatsen van je reisgenoten ( oa. Stig,Debby, Wim. :) ) Liefs.je moeder XXXX

Ton je reisbegeleider in bange tijden

Her Ricketick,
Als je daar rond loopt en ze noemen je : he verrekte mongol! dan kun je er zeker van zijn dat ze in hun yurt New Kids Turbo gezien hebben ??

Leuke fotos, als ik je zo op dat paard zie zitten dan ben je een copy van Dzjengis Khan.
Ben je bang voor beesten en je moet voor hulp schreeuwen: hier een kort lijstje.
schaap = khoni
paard = mori,of aduu
os = ükher
kameel = temee
geit = yamaa
brommer = yamaha
hond = nokhoi
hou ons op de hoogte.
gr Ton

ria prins

Nou Ricky, leuk om de foto,s te bekijken.
Spannend alle maal jij op het paard geweldig, je ziet maar he echt je grenzen verleggen he.
Ik moet hier bij aan denken toen wij de bromo vulkaan aan deden en dit ook te paard, maar het was toen pikke donker, en daar ging die ouwe tante van je.
Rick geniet hiervan, ze nemen echt niet meer af.
xxxxxxxxxxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!