waarisdezetijgernu.reismee.nl

Goa

Goa

Ja, het is tijd voor vakantie, dat begrijpen jullie natuurlijk wel met mijn zware haast ondoenlijke leven.

Benaulim

Vanuit Mumbai was het in de trein iets comfortabler, er was airco, maar net zoals in China zetten ze hem dan op zo'n 15 graden, ben net een beetje gewend aan tempraturen boven de 40 graden, dus nu lag ik met mijn Tibetaans dekentje te vernikkelen. Ik had mijn tassen met een kabeltje en een slotje vastgemaakt onder het laagste bed zodat ik wat beter lag dan op de weg naar Mumbai. Ik stapte uit in Margoa of Madgoan mag ook, om vervolgens naar Benaulim te gaan, wat hier in de buurt ligt. In mijn boekje van Goa had ik gelezen dat het goedkoop vertoefen was in Benaulim, hier is je gulden weer een daalder waard, ik heb een mooie grote kamer met badkamer en balkon voor 3 euro 50 per nacht. In Goa heffen ze geen belasting op drank zodat ik voor de verandering eens binnen mijn dagbudget kan blijven. Ik kwam s'avonds laat aan en had alleen een paar sneetjes wit brood met pasta op, ik liep de lange donkere weg naar het soort van centrum, en zoals altijd, de eerste keer dat je ergens loopt lijkt de weg heel lang en dat er overal zwerfhonden liepen maakte mij nou ook niet echt blij, in de struiken achter mij hoorde ik geritsel en dat een paar keer tijdens mijn nachtelijke wandeling, ik begon mij eigen toch af te vragen wat dat nou was, gelukkig kreeg ik gauw antwoord, een zwijn dat nieuwsgierig was geworden kwam even een kijkje nemen, daar word ik nou niet vrolijk van, voor mij is dit een wild dier, de volgende dag in het daglicht kwam ik erachter dat heel normaal is dat varkens hier rondlopen, maar dat wist ik toen nog niet, nadat ik wat gegeten had zag ik er tegenop om terug te lopen, ik loop liever s'nachts door een ongure buurt vol met boefjes, dat is veel makkelijker, kansen in schatten, confrontatie aan gaan of weg rennen en hopen dat ze meer roken als jij. Maar een lange donkere weg met zwerfhonden en ''zwijnen'' maakte mij behoorlijk nerveus, ik was ongeveer drie keer sneller terug dan dat ik heen was gegaan en ik trok de koelkast open die hier in de gang staat, vol met bier en water, mooi leven.
Benaulim is een kleine vissersplaats en hier waar ik verblijf, Jack's corner, is de hangplek van de vissers naast Jack's corner bar, dat ziet eruit als een kroeg voor mij, maar helaas spreek ik geen Konkani, Marathi, Hindi of portugees, dus ik kan er wel gaan zitten, maar na drie keer als een idioot naar de ruige mannen te hebben geglimlacht houd het communiceren ook op. Daarom had ik een flessie Royal Stag gekocht, een bocht dat ze wishkey noemen die ik kende van Nepal, alleen hier word het 'produce of India' genoemd, waarschijnlijk omdat ze dan wat eigen rotzooi bij de schotse wishkey flikkeren, maar hij lijkt zachter te smaken dan die van Nepal, of mischien is het dat het hier maar 1 euro 30 kost voor een medium fles. De volgende dag was ik een beetje zeeziek en de toast waar ik s'ochtends anderhalf uur op gewacht heb (tjonge jonge wat zijn die Indianen allemaal wezenloos joh) was ook niet echt bevredigend, tijd voor een mooi stukje waterbuffel steak (zoals je weet zijn koeien in India heilig, die eten ze niet, die laten ze met grote etterende wonden overal rondschijten) ik liep naar het strandtentje toen ik een knal hoorde, aanvankelijk dacht ik dat het onweer was, want het is nog steeds monsoen, maar de herrie hield aan en ik keek in de lucht en zag een bal van vuur door de lucht vliegen, dat ging zo 20/30 seconden door totdat het helemaal verdween. Ik liep naar de strandwacht en vroeg wat dat was, hij zei 'wat bedoel je', Jezus Christus, weer zo'n sufgerukte mongool, -ERISNETEENWEETIKVEELWATINDELUCHTGEEXPLODEERD- oh dat zegt ie, dat was een vliegtuig, schijnbaar normaal hier. Nou goed, ze hoeven in ieder geval het reddingsteam niet wakker te maken aangezien het vliegtuig helemaal was opgebrand, scheelt ook in de kosten bij een begrafenis.
De vis hier word rechtstreeks vanuit de zee op je bordje gegooid, nou ja, eerst pleuren ze het in een jus van allerlei heten kruiden die je maar kan vinden, curry genaamd. Nu weet ik wel, ik ben verziekt door de vis van mijn pa, er gaat niks boven een met liefde bereid visje door een oud visserman, goh, vooral op de camping, 17 jaar en met een kater op staan, in de tuin gaan zitten om een peuk in je nek te douwen en dan pa die vraagt, wat wil je? Ik heb een scholletje, een tongetje, wat kibbelling of wil je wat scharretjes? Nou ja, ik heb niks op de agenda vandaag, dus als je toch bezig bent. Prachtige herrineringen, maar goed, het blijft toch zonde hier van dat visje net uit de zee, beetje pekelen en in de pan, misschien een stukkie citroen erbij maar dat is het dan wel. Het is hier laagseizoen en dat is te merken ook, het is een leuk plaatsie om een paar dagen het strand voor jezelf te hebben, maar ik begin me nu te vervelen. Het is tijd voor Baga.

Baga

Tja hier ook laag seizoen natuurlijk, dus het gros wat er rond loopt zijn mannen van middelbare leeftijd uit de middenklasse van Mumbai. Op het strand van Baga was er maar één bezienswaardigheid en dat was ik, als ik me ogen opende tijdens het zonnen was het niet ongewoon dat er acht wezenlozen mij stonden aan te staren, soms word je er een beetje moe van maar het is ook prachtig om te zien als je zegt: wat kan ik voor jullie doen mannen, dat ze reageren of ze hier te maken hebben met Brad Pitt (tja iemand moet de plaats van die ouwe in nemen) soms sta je gerust 10 minuten te poseren en vormt er soms zelfs een kleine
wachtrij van mensen die met mij op de foto willen. Op het stukje strand waar ik lag was ik ook de enige bleekscheet dus alle verkopers kwamen bij mij langs, in India kennen ze het woord 'nee' niet, dat vind ik prima, uren heb ik met ze gekletst wat erg leuk was en zo wat meer te weten te komen over hun cultuur, in het zand had ik 'NO' geschreven dus elke als ze weer vroegen of ik wat wou kopen verwees ik daar naar, ik was de enige die er om kon lachen.
Ik heb in totaal 1 foto genomen in Goa en ben niet eens naar Old Goa geweest, (ooit 1 van de grootste steden ter wereld) dat zegt genoeg denk ik zo, ik heb hier een prachtige tijd gehad, ontzettend veel mensen ontmoet en elke avond heb ik met een andere groep mijn nek volgetrapt met drank, dit is een plaats die ik wel een keertje in het hoogseizoen zou willen meemaken.
Reizigers noemen China en India vaak in één adem, nu ik alweer bijna twee weken in Shanghai zit kan ik met een gerust hart zeggen dat dit belachelijk is. Ook is India vaak een onderwerp in hostels en als ik begin te vertellen denken ze vaak dat ik India haat en er nooit meer naar terug wil, ik weet niet hoe mijn verhaaltjes op jullie overkomt maar ik vertel gewoon wat ik zie, dat betekent niet dat ik er nooit maar naar terug wil. Hoewel ik op de bonnevooi door India bent gereist heb ik de touristische route gedaan en het land heeft natuurlijk zoveel meer te bieden, ik zou het denk ik niet zo gauw een tweede keer in mijn eentje doen, niet omdat ik geen sterk karakter heb, wees daar maar niet bang om, maar je ziet zoveel dat je het soms mist om het met iemand te delen die wat dichter bij je staat dan iemand waar je de vorige avond twintig bier en een fles vodka mee gedronken hebt. Toen ik in India was omschreef ik het als waanzin, nu, na wat relativering, zal ik het anders omschrijven.

India is interessant





Reacties

Reacties

Ria Troost

Hoi Ricky,
Wat een verhaal weer zeg. Kan je je toch niet voorstellen dat je op het strand ( nou niet alleen op het stand natuurlijk) een bezienswaardigheid bent hahaha. En dat je met die mensen wil praten maar er geen hout van begrijp pfff.
En ja er gaat niks boven een visje die met liefde klaargemaakt is door je Pa he. En dan die hete kruiden haha. Vind dat je je goed verwoord heb. Let goed op jezelf.
Dikke knuffs Ria xxx

thea

weet je wat ik af en toe bedenkt
t is eigenlijk doodeng, dat je daar zo alleen ben
ik vind het maar niks het is toch fijner lijkt mij om met ze tweeen te lopen,er zal maar een zo gek rondlopen
want denken allemaa ldat jij rijk ben
maar toch leuk dat ik zo beroemden neef heb
ja dat hft wel wat en dat eten man ik zou iederen dag
leegloop hebben en even over die lekkeren visjes van je vader nou die mis ik ook ,beetje jammer dat hij en je ma geen huisje meer hebben en mijn lieve broer kwam altijd een visje brengen wat zijn je plannen en wanneer kom je weer naar nld ik vertelden je verhaal van india tegen een collega van mij
die hft pas zo reis door china gedaan
maar die ging daar ook werken hij was daar ook voor zijn studie dus zo ga jou verhaal maar door
kan je nou overal makkelijk internetten het is eingelijk wel iets biezonders he maar goed het is erg leuk om je te volgen en we genieten van je verhalen ricky pas goed op je zelf en kijk uit voor die wilden honden xx thea

mijzelf

Ik heb India als heel veilig ervaren, ik heb geen enkel nerveus momentje gehad, behalve bij de moskee in Delhi dan. China is net zo veilig, hier in Shanghai, één van de grootste steden ter wereld, kan je overal op welk tijdstip dan ook probleemloos rondlopen en echt alleen ben ik niet, ik ontmoet zoveel mensen, vooral in Baga was dat prachtig, zet een paar mannen met een zooitje bier bij elkaar en een half uur later heeft iedereen een heftige discussie met elkaar, inclusief mannelijk gebrul en vuistslagen op de tafel, ik heb me eigen helemaal kapot gelachen en driekwart van de mensen die je ontmoet heeft een interessant verhaal, iedereen heeft zo zijn eigen reden om z'n landje te laten voor het wat het is.

Vanaf November ga ik naar Thailand, Cambodja, Laos, Vietnam en ?

RIA PRINS

Hoi Rick,Weer eens geweldig je verhaal,Goa, zijn wij niet geweest, Ton wil elke keer naar Z-India ik heb hier mijn bedenking over.
Om dat we N-india hebben gedaan en daar nog steeds onder de indruk van ben(zijn).
Jammer deat je Varanassi niet heb aangedaan de heilege plaats van heel India, in een woord prachtig.
Ja die heilige koeien, niemand kan zich dat voorstellen als je dat niet met eigen ogen gezien heb.
India is veilig, zoals , alle landen waar je naar toe gaat.
Wij hebben alleen Laos nog niet gezien, de rest weet je heerlijk Vietnam geweldig, Kijk ff op onze site staat een leuke site Van Vietnam hebben wij ook gebruik van gemaakt,treinen prima en de bussen oke.
Je verhaal was weer zeer boeiend en ja alleen, is natuurlijk dat je niet alles kan delen is soms niet leuk .
Maar je kan wel je eigen koers varen.
Rick ik ben benieuwd hoe het verder ga, met je avonturen.
Ons reis plan is 17 jan Tailand 14 dgn rondreizen.
We willen daarna naar Koh Chang, een eiland net onder Cambodja.
Cambodja zeker de Angor tempels aan doen.
Rick ik geniet er weer van en reis in mijn hart met je mee.
Dikke Kus en let op je zelf.
Je Tante,

Pa,

Hallo Ricky,je hebt weer en prachtige reportage gemaakt en zo gauw je weer thuis bent dan bakken we weer een visje uit onze haringvijver[Noordzee]Hou je roer recht en veel moois verder.

Pa,

Oja nog wat er staat een beetje water in Thailand en omstreken maar dat wist je misschien al.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!