waarisdezetijgernu.reismee.nl

Kathmandu

Een dag voordat ik zou beginnen met mijn vrijwilligerswerk ben ik via een omweg (Delhi, India) geland in Kathmandu in Nepal. In China heb ik zo'n 7 weken de zon niet gezien door de vervuiling en als je dan in Kathmandu last van je strot krijgt is er toch iets goed mis met de luchtkwaliteit. Ik ben express een daggie eerder aangekomen om alvast wat te wennen, maar ik ervaar Kathmandu als toch wel pittig, nu een week later ben ik een beetje geactimaliseerd en begin ik ook de mooie kanten van Kathmandu te waarderen, het is ook even wennen als je 2,5 maand alleen heb gereisd (behalve een paar dagen in Beijing) om dan weer met een groep te moeten mee hobbelen en zoals altijd, zet een groep mensen bij elkaar die samen moeten werken en er word weer lekker over elkaar geoordeeld en geroddeld, ik probeer er niet aan mee te doen, maar ik heb hier wel een mooie.

Ik zat samen met twee Nederlandse vrijwilligers in de hut (een bar) een pilsie te drinken toen een andere groep vrijwilligers bij ons aanschoof, ik stelde mezelf voor en begon te babbelen, in deze toko mag gerookt worden dus ik stak een peuk op en nam een paar trekkies, Kimberly een Amerikaanse die naast me zat vroeg aan mij of ik die peuk wou uitmaken en ze deed dat op een manier alsof ik 3 kilo teer naast haar stond te verbranden en wel helemaal lekker was (stereotiepje Americano?) dus ze gaat naar een bar waar gerookt mag worden, gaat naast iemand zitten die daar al zit, wacht tot ik mijn peuk heb aangestoken en een paar trekkies neemt en gaat dan lopen janken, dus ik vroeg waarom? (duhuh) omdat het slecht voor mijn gezondheid is (wel lekker zuipen joh) en ik heb astma, nou ok, ff de hand over me hart strijken. S'avonds zaten we op het dak van een gastgezin gaat ze wiet zitten roken maar haar zoon, ik zei: ya're fucking shitting me, aren't 'ya, maar volgens haar was wiet roken veel gezonder dan drinken, WAT!? (hier in Nepal was het trouwens legaal om wiet te roken maar iedereen doet het nu nog steeds, het groeit hier ook gewoon overal als echte weed, onkruid) Later hoorde ik van mijn leraar Eeshor dat Kimberly hem veraadde had bij de leiding omdat hij een blowtje had gerookt, haha, dat wijf is zo gek als een klapdeur.
Nog een mooie is; een vrouwtje hiero, genaamd Estelle, ''ik ben Australisch maar ik zeg altijd dat ik Grieks ben'' die heel de dag stront chagûrijnig is en denkt dat haar mening de enige juiste is en als je dan zegt, hmmm, is dat wel zo? dan zegt ze, o jij bent zo jong, dat snap jij niet, haha, geen speld tussen te krijgen, goh wat is ze slim, toen vroeg ze aan mij en Amy (Amerikaanse, tof wijf) hoe ze het beste wiet kon meenemen vanuit Nepal naar Griekenland, wahhahahahhahaahaa, jaaaaaah, dat is een goed idee, drugs smokkelen, het duurde een half uur voordat ik dat uit haar hoofd had gepraat, maar volgens mij snap ze nog steeds het punt niet.

Maar goed, over tot de orde van de dag,

ten eerste wil ik iedereen bedanken voor gedoneerde geld, als je nog niks gegeven hebt, schrik niet, het kan nog steeds, neem ff contact op met mijn ouders of 1 van mijn broers of stuur mij een mailtje, rickypoot@hotmail.com

De reden dat ik hier ben is omdat Nepal het derde armste land ter wereld is, de toch al zeer fragiele economie van Nepal kreeg de laatste tijd de nodige optaters te verwerken, kroonprins Diprenda vond het nodig om in 2001 onder invloed van alcohol en drugs zo'n beetje heel zijn familie af te slachten en natuurlijk de burgeroorlog (1996-2006) hier in Nepal heb je niks, alleen een beetje toerisme.
Je kan je voorstellen dat je hier op straat dingen ziet die je niet wilt zien, het is soms moeilijk om onverschillig te blijven, al heb ik al een aardig muurtje op gebouwd, vervelende dingen zien is niet nieuw voor me, maar als je dan midden in de hectische straten (en geloof me, het is hectisch) verschrikkelijk verminkte kinderen op een kleedje ziet leggen en je jezelf afvraagt of dat jochie nog wel ademt, dan kan dat weleens moeilijk wezen als je s'avonds op je kamer zit.
Ik ben hier in de wijk waar ik verblijf, Pepsi-cola, langs de school geweest samen met Amy, Estelle, Eeshor (doceert aan vrijwilligers) en Rupa (doceert ook aan vrijwilligers, bij haar is het wat moeilijker te concetreren als je begrijpt wat ik bedoel) die met het geld van VSN, Volunteer Society Nepal, word gefinancierd, er zitten maar liefst 570 kinderen op en op de foto's kan je twee vrijwilligers aan het werk zien, ze maken een basketbalveldje voor de kids.
Wat mij opvalt hier is dat veel kinderen Engels spreken, ik weet niet hoe dat in Pokhara is, maar straks gaan die kinderen mij een grammatica lesje geven in plaats van ik hun, haha.
Morgen vertrek ik naar Pokhara om 7 uur in de ochtend, Amy stelde voor om ff een sappie te doen vanavond om me uit te zwaaien,

tja, het zal jullie verbazen als ik daar nee tegen zeg.





Reacties

Reacties

Ton je reisbegeleider in bange tijden

Ricky hou moed !!!!!!!!!!!
Hulpverleners hebben nu eenmaal vaak hulp nodig.
Zeg maar tegen Estelle: Grote boodschappentas + rugzak vullen met wiet, smile bij de douane en dan is de Griekse Impasse ook weer over.

Mijzelf

hahaha, kijk dat zijn nog eens tips waar ik wat mee kan

Joke

Hallo kind, je verhaal gelezen, je maakt ook rare mensen mee maar ja die heb je overal, gelukkig zijn er ook leuke (Amy). Die apen zijn echt brutaal ze pikken je spullen en zeggen niet eens dank je wel, klere bavianen. Ik ben benieuwt hoe het in het weeshuis is waar je naar toe gaat, jij zelf ook natuurlijk.En wat heb je weer mooie foto,s gemaakt. dikke KUS van je moeder XXXXX

ria prins

OOO, wat een stelletje bij elkaar, ja joh zo leer je echt de mensen kennen.
de kinderen op straat dat is iets dat went nooit, wij ook de meest bizarre dingen gezien tijdens onze reizen.
Maar dat went nooit, je vraag je dit elke dag af, en ook hoe goed wij het hebben in deze westerse wereld.
Rick voorzichtig met alles en ben benieuwd naar je werk in het wees huis.
xxxxxxxxxxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!