waarisdezetijgernu.reismee.nl

Chongqing


Yes, this is it,

de ontwikkeling van China in al zijn glorie, nog niet schoongeveegd zoals Beijing, het communisme en het kapitalisme dansen hier een dodelijke tango, ik ben hier nog net op tijd om het echte Chongqing nog te zien voordat zij verorbert wordt door een aardverschuiving aan wolkenkrabbers, want de westerse cultuur heeft hier al duidelijk gewonnen, op het goeie moment in de geschiedenis aangekomen in 1 van de meest luchtvervuilende steden in de wereld, ik heb de zon de afgelopen drie dagen niet gezien, het stinkt hier meestal en als je een half uurtje aan het wandelen bent en net denkt, mmm het gaat wel, dan krijg je die heerlijke deken om je heen van luchtvochtigheid gemengd met smog, ik ga hier helemaal kapot, maar wat een schitterende stad.

Ik ben meer een koud weer type, dus helaas heb ik vrijwel niks gedaan hier, simpelweg omdat het voor mij onmogelijk is om hier overdag rond te lopen, het duurd bij mij een week of twee/drie om een beetje te wennen aan tempraturen van 30 tot 35 graden, daar kom ik nu wel aan en had gedacht de stad wel aan te kunnen, maar dit is toch ff andere koek.
Eergister ging ik lekker een stukkie lopen, niet naar het blinkende centrum, welke schitterend is met al zijn wolkenkrabbers, maar ik trok de oude stad in zolang die nog bestaat, Chinezen geven geen ruk om nostalgie, alleen voor de touristen houden ze wat oude wijken/steden achter de hand, maar als er niet aan verdiend kan worden dan gaat het gewoon plat.
Deze stad lijdt aan groeipijnen, dat zie je overal, niet zo gek als er in de stad 5 miljoen mensen wonen en in de stadsregio 33 miljoen, elk jaar komen er 500.000 mensen erbij,
dit is 1 van de grootste megalopolissen in de wereld en ze moeten allemaal werken natuurlijk die taaie rakkers die van het plattenland komen, dus hebben ze hier een soort boodschappen mannen, die dragen spullen van de haven naar de stad of door de stad zelf, voor een paar yuan per dag (yuan= 11 eurocent) hun gezinnen zien ze 1 keer per jaar of minder en dat is lastig te rijmen als je die mannen ziet strompelen langs de kentucky fried chicken waar een menuutje een halve weekloon kost.

Chongqing is niet echt touristisch, voor westerlingen dan, dus ik word achtervolgd door giechelende puber meisjes in de supermarkt, en aangesproken door groepen meisjes op straat en best wel veel vrouwen kijken eerst naar me gezicht en dan naar mijn familiejuwelen, eerst dacht ik dat ik het inbeelde dus ging ik er een beetje op letten en ja, dat is anders, met mijn uiterlijk ben ik het natuurlijk wel gewend om als een piece of eyecandy behandeld te worden, maar soms word ik er wel een beetje ongemakkelijk van, de vrouwen zelf lopen het liefst in een zo kort mogelijk broekje of jurkje dat ik me afvraag of daar wel een onderpeur past, ik ben nog niet zo ver dat ik is lekker terug gaat staren naar hun juwelen, misschien over een paar weken, je moet je eigen toch een beetje aanpassen,

over een half uurtje vertrek ik met de boot, dus ik kom een beetje superlatieven tekort om deze stad te beschrijven, ik moet hier ook zeker nog een keertje terug komen als het wat minder warm is, kan ik ook ff wat meer foto's maken, over vier dagen ben ik in Yichang en daar pak ik de bus naar Wuhan, Chongqing staat om nummer drie van de meest extreme steden in China in verband met luchtvochtigheid en vervuiling, 3 keer raaien welke op 1 staat, oh arme ik, als ik geen verhaaltje meer post dan ben ik waarschijnlijk gesmolten,

succes Ricky

Reacties

Reacties

Wim en Debbie

Superleuk verhaal weer!! We hebben goed gelachen :D Sterkte in de volgende stad...

Aad

hey Ricky.....

Doe maar niet smelten want dan missen we je avontuur.... en dat willen we niet! Als je zo lees krijg ik het al benauwd man.....! en ja je ben natuurlijk een adonis ( zit in de fam he ) :-) .....

Ik ga de link even door sturen aan vrienden van me ....ik weet zeker dat die het super vinden om te lezen wat je allemaal beleef en mee maakt!!!!

En je weet het he ....bij deze vrouwen moet het over dwars :-)

Succes met de weg die je nu gaat bewandelen.....!

groet,
aad

Ria

Hoi Ricky,

Weet wat het is die hoge luchtvochtigheid, kan er ook zo niet tegen pfff.
Maar niet smelten hoor pas op hihi.
Wat een gaaf verhaal weer top.
Is zo leuk om te lezen zie dan dingen voor me, zoals jij het schrijft.
Veel fun in de volgende stad.
Groetjes Ria xxx

THEA

ja dat is even wat anders
dan ons koude kikkelandje
maar laat je niet gek maken door die damens daar
en probeer geen las ogen te krijgen hahaha
gr xxxxx

RIA PRINS

Hoi Ricky, weer gelachen om je verhaal.
En ja de steden he, je zal als je door Azie, blijf reizen, meer van deze steden tegen komen.
O.a Bankok, Saigon,dehli, ik weet er alles van.
Wij zitten nu in Italy, ook heel warm en prachtig, maar ons hart gaat altijd uit naar dat mooie Azie.
China staat boven aan de lijst.
Geniet van de meiden en gewoon terug kijken hoor.
Doe voorzichtig met het eten.
En reis voorzichtig.
Dikke kus hier uit Italy.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!